Blackjack joc online

  1. Eldorado Casino 111 Rotiri Gratuite: Același lucru se aplică și invitațiilor și evenimentelor majore și altor turnee VIP LIVE.
  2. Fortuna Casino Rotiri Gratuite Fara Depunere - Pentru a asigura eradicarea tuturor formelor de jocuri de noroc ilegale în provincie.
  3. Casino 7777 Gratuit: Și la fel ca și cu un astfel de scenariu, câștigă un avantaj pe joc de urmărire tendințele percepute este imposibil rezultatul este pur și simplu fluxul aleatoriu de carduri.

Aparate de cazinou online 3d slot bonus fara depunere

Powerbet Casino Ro 2025 Review
Jocuri video de cazino ar putea fi distractiv.
Cele Mai Bune Cazinouri Jeton
În această lună, beneficiați de oferta uimitoare de mese Rendezvous Brighton și profitați la maximum de banii dvs.
Pentru a remedia acest lucru, a trebuit să reîmprospătați pagina, repornind astfel sesiunea de joc.

Keno online gratis

Jocuri Ca La Aparate Vegas Magic
Odată ce începeți să jucați acest slot video magnific, veți avea cu siguranță un moment bun.
Stanleybet Rotiri Fara Depunere
Este puțin probabil să existe un răspuns simplu la această întrebare care va apărea adesea în perioada pandemiei.
Coduri Promotionale Casino

Cum scoatem liceul din „Epoca de Piatră”?  La științe: experimente obligatorii, practică, relevanță

COMUNICAT DE PRESĂ

Cum scoatem liceul din „Epoca de Piatră”?  La științe: experimente obligatorii, practică, relevanță

București, 15 decembrie 2025 – Federația Coaliția pentru Educație atrage atenția asupra unei vulnerabilități majore din programele de liceu aflate în proces de revizuire, în special la biologie și științe (STEM): lipsa cerințelor obligatorii pentru experimente, activități practice și explorarea carierei.

„Am întâlnit absolvenți de liceu care nu au făcut niciun experiment în toți anii de școală, care nu știu ce li se potrivește și către ce domeniu de studiu sau profesional să se îndrepte. Problema nu este că avem prea puțin conținut, ci că avem prea puțină aplicabilitate și relevanță”, spune Simona David-Crișbășanu, președinta Coaliției pentru Educație.

Această ruptură dintre școală și viața reală se reflectă direct în nivelul ridicat al abandonului universitar, în special după primul an de studii. Mulți tineri ajung la facultate fără experiențe practice, fără exercițiul gândirii critice și fără o explorare reală a intereselor și opțiunilor profesionale – un eșec care își are rădăcinile în liceu.

Conform analizei și poziției publice transmise de Coaliția pentru Educație, în timp ce în Marea Britanie, Germania sau Franța programele includ 12–15 experimente obligatorii, evaluate sistematic, în propunerile actuale din România nu există cerințe obligatorii privind activitățile practice la biologie și, în general, la științe. Coaliția pentru Educație susține că experiența practică nu poate fi opțională. În același timp, școlile au nevoie de resurse adecvate, inclusiv acces la tehnologie și soluții virtuale, care pot sprijini experimentarea acolo unde infrastructura fizică este limitată.

“Pentru a fi relevante, ideile științifice trebuie conectate la contexte din lumea reală, cum ar fi sănătatea, mediul, tehnologia și societatea. Relevanța îi ajută pe elevi să înțeleagă scopul științei și îi motivează să se implice. Elevii nu trebuie doar să învețe fapte științifice, ci și să dezvolte capacitatea de a pune întrebări, de a concepe si pune in practica investigații, de a interpreta date, de a evalua dovezi și de a raționa științific”, subliniază dl. Constantin Lomaca, profesor cu experiență la nivel international și membru al Consiliului Director al Coaliției pentru Educație.

În viziunea sa, trebuie acordată atenție legăturilor interdisciplinare, în special cu matematica, alfabetizarea digitală și educația pentru sustenabilitate. În același timp, curriculumul trebuie să ofere șanse reale tuturor elevilor, prin parcursuri diferențiate și exemple adaptate cultural. În plus, e necesar să acordăm atenție legăturilor interdisciplinare, în special cu matematica, alfabetizarea digitală și educația pentru sustenabilitate.

“Experimentarea, cercetarea și evaluarea echilibrată sunt esențiale.  Evaluările ar trebui să măsoare nu numai cunoștințele, ci și abilități precum cercetarea, raționamentul și comunicarea. Iar toate acestea nu pot funcționa fără profesori sprijiniți real prin dezvoltare profesională, materiale didactice bine concepute, condiții de laborator sigure și sarcini de lucru gestionabile. O programă bună este actualizată permanent, pe baza analizei rezultatelor elevilor și evoluțiilor științifice”, mai explică dl. Constantin Lomaca.

Aceeași nevoie este exprimată clar de cei peste 300 de tineri implicați în proiectul Erasmus+ „Reimagine Education”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Coaliția pentru Educație în parteneriat cu 8 licee din județul Buzău. Ei cer o educație mai relevantă, care să răspundă nevoilor lor de dezvoltare, să îi pregătească pentru viața și să-i ajute în explorarea viitorul lor profesional.

„Este nedrept ce le facem tinerilor. Ca părinte și ca om care contribuie la schimbări în educație, este inacceptabil faptul că unul dintre copii mei, acum la începutul liceului, va rămâne blocat în programe vechi de 20 de ani. Celălalt mai are o șansă, dacă noile programe chiar vor marca un progres și vor fi aplicate la clasă de către profesori pregătiți în acest sens”, mai afirmă Simona David-Crisbășanu.

Coaliția pentru Educație recunoaște eforturile substanțiale depuse pentru actualizarea programelor după 20 de ani și apreciază deschiderea către consultare publică, perioadă care s-a încheiat pe 12 decembrie. Cu toate acestea, experiența sistemelor educaționale performante demonstrează că schimbarea reală necesită mai mult decât actualizarea terminologiei. Atât pentru biologie, cât și pentru celelalte științe, sunt necesari:

  • Descriptori clari și măsurabili de competență;
  • Practică obligatorie și evaluată sistematic în programele de științe;
  • Învățare în profunzime prin reducerea volumului de conținuturi;
  • Aliniere între obiectivele programei, profilul absolventului și evaluare;
  • Definirea structurii Bacalaureatului 2030, pentru o aliniere clară între programă și evaluare;
  • Pregătire profesională pentru cadrele didactice și asigurarea resurselor necesare
  • Integrarea explicită a explorării carierei și a relevanței pentru viața reală

Totodată, Coaliția pentru Educație semnalează limite serioase ale procesului de consultare: implicarea insuficientă a profesorilor din învățământul preuniversitar, a practicienilor din școli, care lucrează cu elevi cu nevoi diferite. De aceea, există riscul ca revizuirea programelor să nu se traducă într-o schimbare reală la clasă, perpetuând o abordare centrată pe conținut, în detrimentul aplicabilității, gândirii critice și relevanței pentru elevi.

În urmă cu câteva luni, chiar ministrul Educației, Daniel David, afirma că liceul românesc „nu este nici măcar în Evul Mediu, ci în Epoca de Piatră”. Coaliția pentru Educație își exprimă speranța că aceste propuneri, alături de cele transmise de alți experți și comunități educaționale, vor fi luate în considerare în forma finală a programelor, pentru ca această situație să nu rămână o realitate pentru următoarele generații.

Poziția completă a Coaliției pentru Educație și infograficul comparativ:
https://coalitiaedu.ro/noutati/pozitie-programeliceu/

Persoana de contact: Simona David Crisbășanu, președinta Coaliției pentru Educație (simona@coalitiaedu.ro, 0754.222.007)

No Comments Yet.

Leave a comment