Poziție: evaluarea standardizată și evaluarea curentă

Poziție publică

Evaluarea standardizată și evaluarea curentă

 

La Coaliția pentru Educație am salutat încă de la primul anunț al ministrului Educației din luna martie introducerea, în locul semestrelor, a celor cinci module de învățare alternate cu vacanțe de scurtă durată. Poziția ministrului este în concordanță cu pozițiile anterioare exprimate de Coaliție, precum și cu cercetările din domeniu. De asemenea, salutăm anunțul privitor la eliminarea tezelor.

Cu toate acestea, dorim să introducem câteva nuanțe și recomandări în legătură cu decizia renunțării la teze si introducerea de evaluări standardizate regulate la nivel național:

  • Este important să existe un echilibru între evaluarea curentă la clasă și evaluarea standardizată la nivel național, pentru că evaluarea trebuie să se desfășoare continuu și să aibă în primul rând un rol formativ, care să sprijine învățarea, mai degrabă decât un rol sumativ, de clasificare și sortare a elevilor. În acest mod, se poate realiza monitorizarea constantă a progresului și se pot dezvolta programe de educație remedială cu măsuri în timp real.

 

  • De asemenea, deoarece competențele elevilor au valențe multiple, se recomandă folosirea unor formate de evaluare diverse, nu doar a testelor de cunoștințe standardizate, care surprind doar o fațetă a învățării. Din acest punct de vedere, este necesară o bună formare a profesorilor în ceea ce privește rolul evaluării, formele evaluării, momentele evaluării, instrumentele de evaluare.

 

  • Există evaluări la nivel de sistem la clasele 2, 4, 6 cu rol diagnostic și una la clasa a 8-a cu rol sumativ și de sortare. Aceste evaluări pot fi foarte relevante în măsura în care sunt standardizate în sensul creșterii comparabilității rezultatelor elevilor de la un an la altul și de la o generație la alta. Ele pot oferi necesarul de informație de care are nevoie sistemul pentru a se autoevalua și pentru a crește calitatea, nefiind nevoie de adăugarea altora.

 

  • Este foarte important felul în care este folosită informația care se extrage din evaluările standardizate. Dacă rolul evaluării standardizate la sfârșit de an este doar acela de a face comparabile mediile elevilor în vederea sortării lor la sfârșitul clasei a 8-a, se naște o problemă de echitate: elevii din școli defavorizate care vor subperforma încă din clasa a 5-a vor avea o probabilitate foarte ridicată să nu acceadă la un liceu (bun) la sfârșitul clasei a 8-a, din pricina mediei. Problema centrală este cum se vor remedia din parcurs aceste decalaje, în condițiile în care unii elevi pornesc cu un dezavantaj foarte mare încă din clasa a 5-a.

 

  • Având în vedere aceste posibile dificultăți și pentru că nu există precedente, este important să existe mai întâi un program pilot, înainte de implementarea acestui sistem la nivel național, pentru a vedea cum sunt depășite dificultățile amintite și poate și altele.

 

Nu în ultimul rând, această discuție despre evaluare trebuie dusă în paralel cu dezvoltarea planurilor cadru și a curriculum-ului, precum și cu reforma rolurilor CNPEE, ISJ și ARACIP în evaluare.

***

Despre Coaliția pentru Educație:

Fondată în 2015, Coaliția pentru Educație reunește 17 organizații neguvernamentale active în domeniul educației: Asociația Umanitară Concordia, Roma Education Fund, United Way România, SOS Satele Copiilor, Școala de Valori, Fundația Noi Orizonturi, Teach for Romania, ARDOR, Asociația Română de Literație, C4C, Asociația Aproape de Tineri, Asociația ROI, Questfield, REPER 21, Tineri pentru Tineri, Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație, Asociația Un Strop de Fericire.  Prin manifestul său, Coaliția susține dezvoltarea școlii în care fiecare copil vrea și poate să își împlinească potențialul.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

No Comments Yet.

Leave a comment