3.02.2025 - Federația Coaliția pentru Educație salută publicarea și punerea în dezbatere publică a noilor planuri-cadru pentru liceu și susține ca în sălile de clasă să ajungă o nouă paradigmă curriculară cât mai curajoasă. Trăim un moment definitoriu pentru viitorul școlii românești. Procesul de revizuire a planurilor-cadru nu este doar o reformă tehnică, ci o șansă unică de a reașeza educația pe fundamente care să reflecte nevoile reale ale copiilor și ale societății de mâine.
Planurile-cadru ar trebui să fie actualizate periodic, iar conform noii legi a educației, la fiecare 4 ani. În practică, liceul a rămas blocat în timp, iar elevii studiază încă după programe și manuale depășite. Ultima actualizare a planurilor-cadru pentru liceu a fost în 2009! Nu putem pretinde că liceenii de astăzi sunt pregătiți pentru viață când studiază după manuale care datează de dinainte ca ei să se fi născut!
Fiecare dintre noi – profesori, părinți, elevi, decidenți – avem acum ocazia de a contribui la conturarea unui parcurs educațional mai echilibrat, mai relevant și mai ancorat în realitate. Alegerea pe care o facem acum nu este doar despre structura materiilor și numărul de ore, ci despre valorile, competențele și viitorul pe care îl oferim generațiilor care vin.
Coaliția pentru Educație înțelege realitățile școlii românești și provocările unei reforme curriculare autentice. De aceea, ritmul schimbării trebuie să fie asumat și realist, dar și orientat spre viitor, astfel încât să punem bazele unui sistem educațional mai flexibil, adaptat nevoilor elevilor și societății contemporane.
Aoreciem faptul că Ministerul Educației a ales cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate – părinți, elevi și profesori – oferind autonomie și flexibilitate în alegerea materiilor, responsabilizând școlile și, în același timp, mărind ușor numărul de norme pentru profesori, asigurând astfel stabilitate și continuitate în sistem.
Principii ale planurilor-cadru
Recunoaștem și apreciem pașii spre flexibilizare și autonomie făcuți prin propunerile de planuri-cadru publicate de Ministerul Educației. Analizând propunerea privind planurile cadru, apreciem faptul că regăsim cele 10 principii pe care Coaliția pentru Educație le-a susținut în ultimii ani în grupurile de lucru pe planurile-cadru pentru liceu:
- Echitate la nivel de filiere, profiluri, specializări: competențe de bază pentru toți elevii, aceeași structură a anului școlar;
- Curriculum echilibrat în primele două clase de liceu;
- Specializare relevantă pentru orientarea în carieră în ultimele două clase;
- Trasee diferite pentru un bacalaureat personalizat;
- Opționalitate progresivă;
- Pregătirea pentru carieră și piața muncii;
- Vocea elevului;
- Autonomia școlilor;
- Pondere crescută a practicii la filiera tehnologică;
- O nouă paradigmă de lucru pentru programele școlare (trunchi comun, extensie, aprofundare).
Elaborarea programelor
În acest context, Coaliția pentru Educație atrage atenția că următorul pas - elaborarea unor programe școlare relevante și moderne - este esențial pentru succesul reformei curriculare. Un element-cheie în acest proces îl reprezintă alcătuirea grupurilor de lucru, unde este nevoie de implicarea unor specialiști care să fie la curent cu repere internaționale și conținuturi relevante, ancorate în lumea actuală. Aceștia pot aduce perspective noi și bune practici internaționale, o viziune interdisciplinară și orientată spre competențe, nu doar spre acumulare de conținut, și un echilibru între tradiția educațională românească și tendințele globale.
Mai mult decât atât, pentru a oferi coerență și direcție întregului proces, ar fi util ca Ministerul Educației să formuleze și să comunice clar o serie de principii sistemice de reformă curriculară. Apoi, este necesar ca aceste principii să fie cascadate până la clasa pregătitoare, pentru a asigura un fir roșu în tot sistemul educațional. Reforma curriculară nu poate fi un exercițiu fragmentat, realizat punctual la diferite niveluri, ci trebuie să aibă o viziune integrată, care să garanteze continuitatea și progresul real al elevilor.
În același timp, este important să existe o perioadă suficientă pentru pregătirea profesorilor și pentru realizarea unor manuale moderne. Vedem și o nevoie mai mare de modernizare a disciplinelor tradiționale, de inter și transdisiplinaritate.
Opțiunile elevilor
Subliniem faptul că, în contextul unui număr mai mare al disciplinelor opționale din Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ), este necesară acordarea unei mai mari atenții asupra modului în care se stabilește CDEOȘ la nivelul școlilor. Elevii trebuie să aibă posibilitatea, în mod real, să aleagă discipline/domenii de studiu, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere și nu în funcție de ceea ce decide unitatea de învățământ să îi ofere „pe baza resurselor disponibile".
Reprezentanții elevilor și-au manifestat în repetate rânduri dorința de a avea un grad mai ridicat de libertate în alegerea materiilor opționale complementare profilului. Astfel, în zona de CDEOȘ, elevii ar avea posibilitatea de a alege și materii complementare profilului, care nu mai fac parte, începând cu clasa a XI-a, din trunchiul comun.
Un principiu fundamental din Manifestul Coaliției pentru Educație este descentralizarea, iar aceasta trebuie să înceapă cu autonomia curriculară. Oferirea unui grad mai mare de libertate școlilor și profesorilor în organizarea predării ar reprezenta un pas important în modernizarea educației din România.
Modele la nivel internațional
Un prim pas concret în această direcție este exprimarea orelor în total anual, nu pe săptămână. În locul unui număr fix de ore săptămânale, școlile ar putea să beneficieze de o marjă de organizare anuală a orelor, astfel încât să poată adapta ritmul învățării la nevoile elevilor și la specificul fiecărei comunități. Acest model, utilizat cu succes în Portugalia, oferă flexibilitate reală și permite o mai bună organizare a activităților educaționale, fiind un pas fezabil către o autonomie curriculară mai mare.
În perspectivă, România ar trebui să aspire către modelul anglo-saxon, în care planurile-cadru sunt înlocuite cu plaje orare orientative, iar școlile își asumă responsabilitatea construirii propriului program educațional. Un astfel de sistem oferă autonomie reală, favorizează adaptarea la specificul elevilor și încurajează inovația didactică. Deși o tranziție bruscă către acest model nu este posibilă în prezent, adoptarea unui model intermediar, precum cel portughez, ar putea deschide drumul către descentralizare și autonomie reală.
Coaliția pentru Educație susține un dialog deschis și constructiv cu Ministerul Educației și întreaga comunitate educațională pentru a asigura o reformă curriculară solidă, modernă și orientată spre viitor.
Despre Federația Coaliția pentru Educație
Fondată în 2015, Coaliția pentru Educație reunește 20 de organizații neguvernamentale active în domeniu și susține dezvoltarea școlii în care fiecare vrea și poate să își împlinească potențialul.
Persoana de contact: Simona David-Crisbășanu, președintă a Coaliției pentru Educație (simona@coalitiaedu.ro, 0754.222.007)
!