DECLARAȚIE DE PRESĂ Nu trimitem copiii și profesorii într-un câmp de mine, ca să demineze câmpul!

DECLARAȚIE DE PRESĂ

Nu trimitem copiii și profesorii într-un câmp de mine, ca să demineze câmpul!

 

 

4.11.2021 - Federația Coaliția pentru Educație susține descentralizarea deciziei privind modul de organizare a procesului educațional, la nivelul Consiliilor de Administrație ale școlilor, având însă în vedere introducerea a minimum două criterii obligatorii: 

  • pragul de incidență să nu depășească 3 la mie, considerat pragul de alertă pentru sistemul medical;
  • gradul de vaccinare a cadrelor didactice să fie ridicat, peste 80%. 

Argumentele ca decizia să fie una descentralizată le-am prezentat aici, recomandările noastre pentru politici publice integrate și complementare le-am prezentat aici, iar pentru a veni în sprijinul Consiliilor de Administrație și al directorilor am dezvoltat o matrice de analiză a nivelului de risc la nivel de școală aici.

 

Având în vedere forța valului 4 al pandemiei de SARS-COV 2 și având în vedere situația epidemiologică curentă, în această perioadă am consultat medici epidemiologi și medici școlari pentru a înțelege mai bine situația în care ne găsim și pentru a primi un răspuns la întrebarea cum putem deschide școlile în condiții de siguranță pentru copii, profesori și familiile acestora. 

Pragul maxim de infectare pentru stabilirea proceselor de învățare cu prezență fizică trebuie stabilit la 3 la mie, care este nivelul de carantină generală în România, pentru că după acest prag se saturează paturile de ATI cu 1500 de pacienți/zi. Orice prag superior face ca școlile să fie parte din problemă și mai bine renunțăm complet la justificarea că Guvernului îi  pasă de sănătatea copiilor, a părinților și a profesorilor. Școala online putea fi o oportunitate și nu o pedeapsă, dacă se făcea ceva în sensul acesta, în loc să se parieze absurd pe școala fizică, deși se știa că valul 4 este cel puțin la fel de grav ca valul 3. Nu e un motiv să ne trimitem copiii într-un câmp de mine, doar pentru ca nu am deminat câmpul!”, doctor epidemiolog Octavian Jurma.

Am citit recomandările voastre și matricea de analiză a nivelului de risc pentru școli și, din punctul nostru de vedere, în special matricea este un instrument binevenit, care poate fi aplicat în fiecare școală”, medic cabinet medical studențesc Liviana Ivănescu și medic cabinet școlar Daniela Rajka, președintele Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri. 

Așadar, Coaliția pentru Educație susține descentralizarea deciziei privind modul de continuare a procesului educațional la nivelul Consiliilor de Administrație ale școlilor, având însă în vedere cel puțin două criterii noi ce trebuie introduse: pragul de incidență să nu depășească 3 la mie și gradul de vaccinare în rândul cadrelor didactice să fie unul ridicat. 

Considerăm că este nevoie de respect între autoritățile statului precum și de fundamentarea deciziilor de către cei care au responsabilități în domeniul sănătății publice. De asemenea, este nevoie de o analiză mai complexă și la nivelul fiecărei unități școlare și în acest scop am dezvoltat un instrument care să vină în ajutorul Consiliilor de Administrație, ca acestea să poată lua o decizie documentată, având în vedere faptul că responsabilitățile sunt împărțite între managementul școlii, părinți, primărie, etc. 

Este extrem de important ca testarea, precum și procesele și procedurile aferente testării să fie asumate la nivelul fiecărei unități școlare și să fie parte din noua realitate a procesului educațional. Decizia de prezență fizică trebuie anunțată și pregătită din timp și trebuie să țină cont de specificul vârstei elevilor și de nevoile lor de învățare, precum și de nevoile de siguranță fizică și emoțională pentru elevi, profesori și familiile acestora. Aceste aspecte sunt de avut în vedere și pot fi înțelese cu adevărat doar la nivelul fiecărei unități școlare. 

În final, insistăm pe înțelegerea faptului că o revenire la școala așa cum o știm până în anul 2019 nu mai este posibilă. Este nevoie de limitarea circulațiilor și de regândirea prezenței în școli a copiilor pentru ceea ce au ei nevoie, este nevoie de acceptarea realității ca online-ul a venit puternic în educație și trebuie să rămână, că sunt metode deja testate, cum ar fi ”învățarea inversată”, metode care, folosite, ar limita riscul de pierderi educaționale. Și este și mai clar că trebuie gândită o strategie națională pentru educația remedială, pentru a recupera ceea ce s-a pierdut în acești 3 ani școlari. 

 

***

Despre Coaliția pentru Educație:

Fondată în 2015, Coaliția pentru Educație reunește 16 organizații neguvernamentale active în domeniul educației: Asociația Umanitară Concordia, Roma Education Fund, United Way România, SOS Satele Copiilor, Școala de Valori, Fundația Noi Orizonturi, Teach for Romania, ARDOR, Asociația Română de Literație, C4C, Asociația Aproape de Tineri, Asociația ROI, Questfield, REPER 21, Tineri pentru Tineri, Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație.  Prin manifestul său, Coaliția susține dezvoltarea școlii în care fiecare copil vrea și poate să își împlinească potențialul.

Informații suplimentare despre Coaliția despre Educație se găsesc pe site-ul organizației: http://coalitiaedu.ro/.

Persoana de contact:

Andreea Eșanu, director executiv al Coaliției pentru Educație (andreea@coalitiaedu.ro).

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

No Comments Yet.

Leave a comment