Dialoguri despre Educatie

“Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor” a fost un proiect implementat în parteneriat de către Centrul pentru Politici Educaționale și Federația “Coaliția pentru Educație” în perioada februarie – noiembrie 2017, proiect realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel România și Raiffeisen Bank.

Principalul obiectiv al proiectului a fost de a asigura fundamentarea, coerența și continuitatea în dezvoltarea și implementarea politicilor publice din educație prin implicarea societății civile bine pregătite.

 

Descrierea proiectului:

Domeniul educațional a cunoscut în ultimii ani o infuzie de inițiative si microintervenții ale ONG-urilor la firul ierbii ce contribuie la universalizarea accesului la educație de calitate (ex.”Teach for Romania”). Concomitent, atât Președinția României, cât și Guvernul au prioritizat domeniul educației și au demarat o serie de proiecte și programe la nivel național, menite să îmbunătățească sistemul educațional din România. În acest demers, inițiativele locale din societatea civilă au fost dezvoltate de către factorii decizionali amintiți, în programe naționale (ex.“Fiecare Copil în Grădiniță”) sau au inspirat politici publice (ex. Strategia antisărăcie) sau stau la baza dezvoltării unei viziuni de dezvoltare pe termen lung a domeniului educațional. Aceasta din urmă va fi elaborată în cadrul proiectului asumat de către Președinția României - „Romania educată”.

 

În acest context, este nevoie de oameni pregătiți să monitorizeze și analizeze aceste noi programe și politici publice, dar și care să se implice în diseminarea și popularizarea, prin metode inovative, a obiectivelor propuse și a rezultatelor obținute. Doar astfel, pot ele să devină cunoscute potențialilor beneficiari și stakeholderilor, pentru a-i motiva să se implice în atingerea obiectivelor propuse. În prezent însă se poate vorbi de o nevoie de dezvoltare de competențe în rândul reprezentanților societății civile pentru ca ei să se poată implica în monitorizarea constantă a politicilor, în dezbaterea activă a soluțiilor propuse de către acestea și în activarea unei presiuni publice asupra autorităților publice, pentru ca soluțiile implementate să răspundă nevoilor cetățenilor.

 

Soluția identificată de echipa de proiect a fost să ofere sprijin în formarea reprezentanților societății civile și să creeze oportunități ca subiectele de interes din domeniu să ajungă pe agenda publică. Pentru atingerea acestor deziderate, proiectul a propus o serie de oportunități de formare pentru reprezentanții societății civile, activități-suport pentru inițiativele acestora de monitorizare a politicilor publice (ex. un circuit complet de monitorizare, analiză, diagnoză și evaluare a politicilor publice), organizare de evenimente care să aducă pe agenda publică subiecte de interes în domeniu și care să se subscrie umbrelei ”România educată”, precum și dezvoltarea de propuneri alternative de îmbunătățire a politicilor publice existente cu avansarea și susținerea adoptării lor prin activități de lobby și advocacy.

 

Activități și rezultate:

  • Realizarea „Observatorului Educației”, publicatie lunară ce prezintă activitățile instituțiilor publice din domeniu în mod structurat, inițiative ale societății civile, oportunități și noutăți, alături de analize și dezbateri privind politicile publice din educație – 8 publicații;
  • Realizarea unor infografice săptămânale privind subiecte importante din educație, diseminate pe rețelele de socializare;
  • Realizarea și publicarea a 4 hărți de stakeholderi pe cele patru probleme specifice identificate anterior;
  • Organizarea a patru evenimente publice pentru temele identificate – ”Dialoguri despre educație” la care au participat cetățeni, reprezentanți ai societății civile și ai instituțiilor publice;
  • Realizarea site-ului ”Dialoguri despre educație” – platformă de resurse;
  • Crearea unui ”grup de experți” (pool of experts) în educație din rândul societății civile, cu focus pe cele 4 tematici prioritare, pentru a crește capacitatea societății civile de reacție și furnizare de soluții;
  • Redactarea a patru articole pe patru probleme specifice din educație;
  • Formularea și promovarea a patru documente de poziție (de tip policy briefs) bine fundamentate și venind în completare sau ca alternativă la cele dezvoltate de Guvern;
  • Inițierea unor demersuri tip advocacy pentru susținerea celor patru propuneri.

 

Mai multe informații despre proiect și rezultatele obținute până în prezent puteți găsi aici: http://dialoguriedu.cpedu.ro/.