Dialoguri despre Educatie

Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor

“Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor” este un proiect implementat în parteneriat de către Centrul pentru Politici Educaționale și Federația “Coaliția pentru Educație” în perioada februarie – noiembrie 2017, proiect realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel România și Raiffeisen Bank.

Principalul obiectiv al proiectului este de a asigura fundamentarea, coerența și continuitatea în dezvoltarea și implementarea politicilor publice din educație prin implicarea societății civile bine pregătite.

Descrierea proiectului:

Domeniul educațional a cunoscut în ultimii ani o infuzie de inițiative si microintervenții ale ONG-urilor la firul ierbii ce contribuie la universalizarea accesului la educație de calitate (ex.”Teach for Romania”). Concomitent, atât Președinția României, cât și Guvernul au prioritizat domeniul educației și au demarat o serie de proiecte și programe la nivel național, menite să îmbunătățească sistemul educațional din România. În acest demers, inițiativele locale din societatea civilă au fost dezvoltate de către factorii decizionali amintiți, în programe naționale (ex.“Fiecare Copil în Grădiniță”) sau au inspirat politici publice (ex. Strategia antisărăcie) sau stau la baza dezvoltării unei viziuni de dezvoltare pe termen lung a domeniului educațional. Aceasta din urmă va fi elaborată în cadrul proiectului asumat de către Președinția României - „Romania educată”.

În acest context, este nevoie de oameni pregătiți să monitorizeze și analizeze aceste noi programe și politici publice, dar și care să se implice în diseminarea și popularizarea, prin metode inovative, a obiectivelor propuse și a rezultatelor obținute. Doar astfel, pot ele să devină cunoscute potențialilor beneficiari și stakeholderilor, pentru a-i motiva să se implice în atingerea obiectivelor propuse. În prezent însă se poate vorbi de o nevoie de dezvoltare de competențe în rândul reprezentanților societății civile pentru ca ei să se poată implica în monitorizarea constantă a politicilor, în dezbaterea activă a soluțiilor propuse de către acestea și în activarea unei presiuni publice asupra autorităților publice, pentru ca soluțiile implementate să răspundă nevoilor cetățenilor.

Soluția identificată de echipa de proiect este să ofere sprijin în formarea reprezentanților societății civile și să creeze oportunități ca subiectele de interes din domeniu să ajungă pe agenda publică.
Pentru atingerea acestor deziderate, proiectul propune o serie de oportunități de formare pentru reprezentanții societății civile, activități-suport pentru inițiativele acestora de monitorizare a politicilor publice (ex. un circuit complet de monitorizare, analiză, diagnoză și evaluare a politicilor publice), organizare de evenimente care să aducă pe agenda publică subiecte de interes în domeniu și care să se subscrie umbrelei ”România educată”, precum și dezvoltarea de propuneri alternative de îmbunătățire a politicilor publice existente cu avansarea și susținerea adoptării lor prin activități de lobby și advocacy.

Obiective:

O1 - Monitorizarea instituțiilor publice din domeniul educației in cadrul unei publicații lunare și popularizarea datelor prin infografice săptămânale.

O2 - Coagularea cetățenilor și a principalilor actori din societatea civilă pe subiecte prioritare din educație, prin organizarea a patru evenimente publice tip dezbatere.

O3 - Creșterea contribuției societății civile în formularea politicilor educaționale prin propunerea a patru documente de poziție pe patru teme de politica publica celor dezvoltate de Guvern.

Activități și rezultate previzionate:

  • realizarea „Observatorului Educației”, publicatie lunară ce prezintă activitățile instituțiilor publice din domeniu în mod structurat, inițiative ale societății civile, oportunități și noutăți, alături de analize și dezbateri privind politicile publice din educație – 8 publicații;
  • realizarea unor infografice săptămânale privind subiecte importante din educație, diseminarea lor pe rețelele de socializare – minim 20 de infografice (minim 3 extrase din fiecare număr al Observatorului Educației).
  • realizarea și publicarea a 4 hărți de stakeholderi pe cele patru probleme specifice identificate anterior;
  • organizarea a patru evenimente publice pentru temele identificate – ”Dialoguri despre educație” la care vor participa cetățeni, reprezentanți ai societății civile și ai instituțiilor publice, pentru a crește presiunea cetățenilor pe instituțiile publice (cel puțin un eveniment va fi înscris în calendarul de evenimente de consultare demarate de Administrația Prezidențială în cadrul campaniei ”România Educată”);
  • realizarea site-ului ”Dialoguri despre educație” – platformă de resurse cu un grad de interactivitate ridicat, prin care toți actorii interesați pot propune politici și soluții la minim cele 4 probleme abordate;
  • crearea unui ”grup de experți” (pool of experts) în educație din rândul societății civile, cu focus pe cele 4 tematici prioritare, pentru a crește capacitatea societății civile de reacție și furnizare de soluții;
  • redactarea a 4 articole pe 4 probleme specifice din educație, aflate în momentul respectiv pe agenda publică;
  • formularea și promovarea a patru documente de poziție (de tip policy briefs) bine fundamentate și venind în completarea sau ca alternativă la cele dezvoltate de Guvern;
  • inițierea unor demersuri tip advocacy pentru susținerea celor patru propuneri.

Mai multe informații despre proiect și rezultatele obținute până în prezent puteți găsi aici: http://dialoguriedu.cpedu.ro/.